26.09.2012

Solbær og lakridslagkage

Jeg faldt over denne opskrift i en udgave af Irmas "Krydderiet". Den har længe ligget i bunken af opskrifter der skulle afprøves, så da min fødselsdag nærmede sig, blev det denne lagkage som skulle på bordet.

Lagkage til ca.8 personer

Ingredienser
1 pakke lagkagebunde
2 æggehvider
1 tsk eddike
4-6 knuste dameskrå-bolsjer
200 g hvid chokolade
4 dl piskefløde
2 blade husblas
2 dl solbærsaft koncentreret
225 g sukker (ca.75 g går til solbærrene)
ca.300 g solbær (jeg brugte frosne fra Irma)
100 g flormelis
1 spsk solbærsaft koncentreret

Dagen før
Lakridsmarengsen kan med fordel laves dagen før. Sæt ovnen på 100 grader. Så knuser du dameskråbolsjerne til de er næsten pulveriseret. Æggehviderne piskes stive. Til marengsen skal du bruge ca.250 g sukker. Halvdelen af sukkeret og eddiken kommes i og der piskes igen indtil det hele er sejt. resten af sukkeret vendes i først og herefter de pulveriserede bolsjer. Brug en sprøjtepose eller en ske og sæt små toppe på bagepapiret. Jeg lavede lidt ekstra marengs så jeg kunne lave nogle marengshjerter til pynt. De skal bage i ca.1 time.















Min. 4 timer før servering - gerne før
Du skal nu lave en hvid chokolade/solbærcreme. Start med at koge 150 g solbær med ca.75 g sukker. blend massen. I en lille skål udbløder du husblassen i koldt vand i 5 min. Hak chokoladen og put det i en ny skål. Varm halvdelen af piskefløden op til kogepunktet. Kom husblassen heri og lad den opløse. Hæld den varme fløde med husblas gennem en sigte og ned over chokoladen. Rør til chokoladen er helt smeltet. I en anden skål piskes resten af fløden og vend denne i chokoladeblandingen. Til sidst vendes solbærpureen i. Cremen skal nu på køl i et par timer.

Kog herefter en sirup af d 2 dl. solbærsaft. Den skal reduceres til næsten halvdelen. tø 150 g solbær op i en sigte og vend med lidt sukker a la rysteribs.

Nu skal kagen samles
Start med at prikke lagkagebundene og dryp med solbærsiruppen. Fordel halvdelen af cremen på den første bund. Drys med lidt af solbærrene og knus nogle lakridsmarengs over. Dette gentages i næste lag. Lav en glasur med flormelis og solbærsaft og pynt ellers lagkagen som du lyster. Jeg gav kagen flødeskum på siderne, da jeg syntes det var pænest.














Så er der serveret!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar