26.05.2012

Rabarbervanillelemonade med vodka

















Vi er helt tossede med rabarber her på bloggen. Det er bare med at udnytte dem mens de er i sæson!
Her kommer opskriften på en virkelig lækker drink, hvor rabarber indgår. Tilmed får den en smuk farve!

500 g rensede rabarber
8 dl vand
1 vanillestang
2 dl sukker
Mere vand
2 ubehandlede citroner

Dagen før (eller et par dage før) du skal bruge drinken, renser du dine rabarber, skærer med i mindre stykker, og putter dem i en gryde med 8 dl vand. Flæk vanillestangen, og skrab kornene ud. Knus vanillekornene sammen med sukkeret i en skål, så vanillen fordeler sig fint i sukkeret. Sukker og vanillekorn kommes i gryden sammen med vanillestangen. Lad simre under låg i 5 min. Sluk og lad blandingen stå i køleskabet indtil dagen du skal lave drinken.
















På selve dagen sigter du rabarber og vanillestang fra. Herefter blander du lemonaden med vand (jeg brugte ca. half/half af vand og lemonade, men den skal selvfølgelig smages til undervejs). Put derefter citronskiver i, og smag til med vodka. 1-2 dl burde kunne gøre det. Lad blandingen stå i køleskab indtil den skal serveres. Husk at røre rundt i lemonaden inden den skal hældes i glas, da vanillekornene godt kan lægge sig på bunden.

Denne drink smager af sol og sommer, og nydes selvfølgelig bedst i solen :-)

4 kommentarer:

  1. Det lyder super lækkert! Hvor mange personer er der til? Jeg skal holde fest på lørdag hvor der skal laves velkomstdrink til ca 20 personer. Har længe haft lyst til at lave noget med rabarber så den her er jo perfekt. Overvejer dog at lave en kombi af jordbær og rabarber saft. Tror I man kan toppe med danskvand i stedet for at blande med vand? Og kunne man evt tilsætte noget vin? Håber det er okay med alle spørgsmålene :-)

    SvarSlet
  2. Det lyder virkelig lækkert! Hvor mange personer er der til? Jeg skal holde fest på lørdag, hvor der skal være velkomstdrink til ca. 20 personer. Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave en drik med rabarber så denne opskrift er jo perfekt! Jeg overvejer dog at lave jordbær/rabarber saft fremfor ren rabarber - mon det går? Tror I man kan toppe med danskvand i stedet for at blande den op med vand? Og er det mon muligt at tilsætte lidt vin? Håber ikke det var for mange spørgsmål ;)

    SvarSlet
  3. Hej med dig. Jeg er SÅ ked af, at jeg først svarer nu. Som du nok kan fornemme har det stået meget stille på bloggen over sommeren - pinligt! :-)
    Denne opskrift er til ca. 6-8 personer, afhængig af hvor meget man vil blande den op - jeg blandede den halv limonade/halv vand. Jeg tror sagtens man kan komme jordbær i også. Har dog ikke prøvet det selv, da jeg synes at rabarbersmagen var så fantastisk i sig selv.
    Og spændende med danskvand - det tror jeg kunne være lækkert :-)
    Fik du prøvet det af? Jeg vil meget gerne høre om hvordan det gik!
    Med venlig hilsen Sanni.

    SvarSlet
  4. jeg kom voda i inden den skulle i køleskabet det smager helt vild godt

    SvarSlet