17.05.2012

Chai Wong

Det var med store forventninger at jeg bookede bord på Henrik Yde's sidste skud på stammen - Chai Wong. Jeg havde læst gode anmeldelser af restauranten og da jeg er vildt forelsket i det asiatiske køkken glædede jeg mig rigtig meget.

Det første der møder en når man træder ind i restauranten, er duften af citrongræs der fylder indgangspartiet.Vi blev mødt af en tjener af asiatisk udseende og en stilren asiatisk præget indretning, som til sammen bidrog til at sætte en autentisk scene for måltidet.

Vi startede med at bestille 2 cocktails. Jeg fik en Mojito med lychee, som var meget frisk og lækker. Min medspiser fik en blommevin Martiny, som ligeledes var velbalanceret.

Hovedretter:

Dampet hel fisk med citrongræs og ingefær - hertil ris














Fisken, som var en guldbars, var saftige og meget velsmagende. Der var drysset frisk koriander over fisken. En meget lækker men også ret simpel ret. Jeg synes den manglede lige det sidste, idet den sammen med risene blev lidt for neutral til min smag. Retten skal dog have point for autenticitet, da den minder mig om nogle af de fiskeretter jeg har fået i Vietnam, som serveres lige sådan.

Godt oksekød stegt med kinakål og østersauce - hertil ris














Min medspiser valgte retten med godt oksekød, kinakål og østersauce. Igen noget der lyder helt simpelt, men som smagte intet ringere end fantastisk. Smagen af østersauce var meget kraftig og intens og den løftede hele retten op på et højere niveau.

Dessert:

Banankage med saltet kokosis
 












Denne dessert havde jeg læst om, og inden besøget lovet mig selv, at jeg skulle smage. Desserten blev serveret i et overdådigt træfad, hvilket var utrolig smukt. Desserten bestod af en dulce de leche i bunden hvorpå banankagen var knust udover sammen med ristede kokosflager. Ovenpå lå en kugle saltet kokosis.
Dette er uden sammenligning den bedste dessert jeg nogensinde har fået. Når man fik en skefuld med lidt af det hele, var det som en himmerigs mundfuld. Helt klart anbefalelsesværdig!

Ananas bagt med limeblade - kokosis













Min medspiser fik en dessert med bagt ananas. Dette var en dejlig dessert, omend jeg ikke er så vild med at isen smelter sammen med saften fra den bagte ananas, og dermed skaber en suppe. Smagen af den bagte ananas passede rigtig godt sammen med kokosisen.

Alt i alt var det en stor fornøjelse af spise på Chai Wong. Menukortet er spændende, og der var mange retter jeg gerne ville smage. Derfor er det heller ikke sidste gang jeg har sat min ben på denne restaurant. Jeg har efterfølgende anbefalet restauranten til en kollega, som ligeledes havde en rigtig god oplevelse på restauranten. Det er nok ikke tilfældigt at Henrik Yde har høstet en Michelin for sit asiatiske køkken på Kiin Kiin. Det må vist være næste mål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar