03.04.2012

Meyers bagekursus

Billed fra http://www.clausmeyer.dk/
Madlavningskurser er generelt et hit. At komme ud og lære nyt, og være sammen med andre der også elsker at lave mad, er en virkelig god måde at bruge sin aften på. Så det gjorde denne madblogger tirsdag den 27.03.2012. Jeg var så heldig at få en plads på Meyers bagekursus vol. 2. Aftenen bød på lækker forplejning og indvielse i det alle helligste! Meyers ølandshvedebrød! Vi skulle på de 5 timer igennem 4 deje, en croissant og en napoleonshat. Udover at få prøvet at lave brødene, fik vi også en masse viden med om brød og mel. Vi fik derudover også deje og surdej med hjem. Så der er (næsten) ingen undskyldning for at ikke selv bage fantastisk brød hjemme. Jeg vil anbefale alle der elsker at bage at tage på bagekursus, hos Meyers, Skærtoft Mølle, Aurion eller hvad man ellers kan finde.
De vigtigste budskaber fra Meyer var:
  • Brug godt økologisk mel (jeg selv anbefaler altid Meyers eller Skærtoft Mølles mel)
  • Ha' en god surdej (den skal til lyst brød smage af mælkesyre, og ikke eddikesyre, stil den ikke i køleskabet)
  • Lav brød af en meget fugtig dej og ælt den til du kan lave en perfekt glutenprøve
  • Lad dejen hæve længe og koldt.
  • Hav damp i ovnen i starten af bagningen.
Jeg håber at ovenstående tips kan bruges. Mangler man opskrifter på brød kan man jo læse i Meyers bageri, Skærtoft Mølles Hjemmebag eller Richard Bertinets bagebøger hvor man også kan lære hans særlige ælteteknik.

Jeg vil lægge billeder ind i dette indlæg så snart jeg får bagt brødene hjemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar