05.04.2012

Geist!

Trækulsgrillet kalvefilet med løg og smør

Bo Bech åbnede sidste år sin nye restaurant Gejst. Dermed sagde han farvel til Paustian og sin michelinstjerne. Dengang tænkte jeg at det var da en smule fjollet. Men, efter at have besøgt Gejst er jeg absolut kun begejstret for at én som mig, med min pengepund og dens mangel på indhold, har mulighed for at spise lækker mad, til en pris hvor jeg også kan være med.

Restauranten ligger i hyggelige omgivelser på Kongens Nytorv. Indgangen ligger i en skøn gård som jeg håber jeg kan sidde ude og spise i, næste gang jeg kommer der. Betjeningen var god og hjælpsom da jeg og min medspiser ankom. Vi havde reserveret bord i den rolige ende af restauranten, og her befandt vi os godt. Vi fik hurtigt serveret drikkevarer, og menukortet lå fremme. Konceptet består af en masse mindre retter, nogle af forretsstørrelse og nogle en smule større. Så en normal voksen burde kunne klare sig igennem en tre-retters. Vi bestilte den grillede avocado med taskekrabbe og pistacie og tørret and som første ret.
Begge retter vakte stor begejstring. Særligt avocadoens fedme og krabbens lethed stod godt til hinanden, dog manglede der syre til at afbalancere den fede smag.

De næste retter vi bestilte var kalvefilet med smør og løg, samt søtunge med ramløgspesto. Kalvefiletten var mør, saftig og lækker! Til den var der løg med en meget luftig smørsauce. Det smagte skønt! Den søde smag fra løgene og det salte fede fra smøret gav et perfekt modspil til umamien fra kødet. Dog manglede der igen lidt mere syre til at balancere fedmen. Min medspiser fik her søtungen, og denne var også et hit. Så alt i alt gode oplevelser med de første retter.


Søtunge med romaine og ramsløg










Vi havde heldigvis plads til lidt dessert også, så derfor bestilte vi en "citrontærte" og kandiserede rabarber med kærnemælk. Her må jeg indrømme at syren satte ind for fuld skrue. Min citrontærte bestod af en frossen skal af et syrnet mælkeprodukt, indeni gemte der sig en sød skum og en letsaltet karamel. Indholdet af skalden var lækkert, men selve skalden var så isende kold at den frøs hele munden til og ødelagde faktisk desserten, som desuden var alt for sur.

Citrontærte med saltet smør karamel









Rabarberdesserten bestod udover rabarber af kærnemælk der var i pulver/granuleret form. Selve granulatet havde ikke meget smag i sig, men tilsammen med rabarberen blev det til en udmærket dessert.

Ambitionsniveauet var højt hele vejen. Og for dét, får de en ekstra plads i mit hjerte. Men, jeg ville ønske tjeneren havde spurgt ind til hvad vi syntes om maden, så vi havde haft en anledning til både at rose og rise. Akustikken i den ende vi sad i var forresten elendig, om det skyltes baggrundsmusikken eller rumforhold skal jeg ikke kunne sige. Men, ellers var lokalet rart og pænt.

Hvis du, efter at have læst dette, stadig har gejsten efter at komme på Geist, så tag endelig afsted, jeg kan kun anbefale det trods sure desserter og dårlig akustik.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar