27.01.2012

Mere Sverige!

Denne gang skal det handle om en restaurantanbefaling. Jeg er nemlig netop hjemvendt fra Göteborg, som er Sveriges 2. største by - rigtig hyggeligt sted til en (forlænget) weekend.

Göteborg har hele 5 Michelin-restauranter; dog blev det ikke til et Michelinbesøg i denne omgang.
Til gengæld har Restaurang Familjen, som jeg besøgte, en Bib Gourmand (som de fik i 2010). Til dem af jer der ikke kender til Bib Gourmand, er det Michelins udmærkelse til restauranter med spændende mad til rimelige priser (i København tæller restauranter med Bib Gourmand udmærkelse Relæ, Kødbyens Fiskebar, L'Altro, Enomania m.fl.). Det er en rigtig god guideline at kigge efter Bib Gourmand, hvis man er på jagt efter et godt måltid til en god pris.
Familjen serverer tung, men spændende mad. Restauranten ligger vægt på nærproducerede råvarer, og menuen skifter ofte. Jeg vil lige gennemgå den menu vi fik serveret, så I kan få en idé om hvad Familjen har at byde på.

Vi bestemte os for en 3 retters menu til SEK 305,- pr person (ca. DKK 255,-).

Inden forretten fik vi serveret hjemmebagt surdejsbrød + knækbrød med økologisk smør og kyllingepostej.
Både brød og knækbrød var virkelig lækkert. Kyllingepostejen blev jeg meeeeeeget glad for. Det sjove var, at den blev serveret med en lag finthakkede pickles og ristede løg - ja, ristede løg! Men det smagte helt fantastisk - jeg tror jeg har undervurderet ristede løg som en evig spegepølse-partner in crime.

Surdejsbrød samt knækbrød serveret med økologisk smør og
kyllingepostej med finthakkede pickles og ristede løg.


















Forretten bestod af citronmarineret torsk med gulerødder, brunet smør og dild.
Jeg nåede desværre at spise det hele inden kameraet kunne nå at stave til blitz, så der findes intet billede af denne ret. Dumme blogger! :-)
Torsken var lynstegt på skindsiden, så det meste af fisken var rå.
Retten var ikke noget revolutionerende, men den smagte virkelig dejligt, især hvis man lige fik lidt af det hele med på gaflen hver gang.

Til hovedret valgte vi oksespidsbryst med saltbagt løg, stegte rødbeder, rosenkål og bacon veloute.
Jeg har aldrig været den store fan af rosenkål, men det fungerede virkelig godt til denne ret. Jeg elsker at blive overrasket på den måde! Tror faktisk jeg er nødt til selv at eksperimentere lidt med rosenkål nu.
Kødet var mørt, smagte fantastisk, og der var meget kød (også hvis man er en mand der kan lide store bøffer).
Der var en lækker kontrast mellem det bløde og sprøde i retten.

Oksespidsbryst med saltbagt løg, stegte rødbeder, rosenkål
og bacon veloute.


















Dessert havde jeg været lidt skeptisk overfor, da den bød på budding -  og det synes jeg egentlig er en kedelig dessert. Men da jeg elsker at prøve mig frem gav jeg det alligevel en chance, og håbede at blive overrasket positivt - og det var netop hvad der skete!
Desserten bestod nemlig af hvid chokoladebudding med toscabagt pære og porter-is. Øøøøjjj hvor smagte det godt! Buddingen var heldigvis god, fast i konsistensen - så ingen blævre-budding til mig! Det gule "krymmel" på tallerkenen er en slags citron-knas.

Hvid chokoladebudding med toscabagt pære og porter-is.

















Som I nok kan læse, var jeg positivt overrasket over Familjens madstandard.

Selve navnet på restauranten lever de også godt op til. Man følte lidt, at man trådte ind i en hyggelig stue. Stemningen var afslappet, servicen var som den skulle være - høflig, nede på jorden, og man var på intet tidspunkt nødt til at spørge efter noget, eller sidde længe og vente på sin mad. Selv personalets tøj var meget afslappet. I starten troede jeg, at de havde deres eget tøj på, men det viste sig af det faktisk var en "uniform" de havde på, i lidt forskellige afskygninger.

Det var også muligt at bestille a la carte, og kaffen var bestemt også værd at tage med.

Hvis din vej går forbi Göteborg, vil jeg bestemt anbefale at reservere bord på Familjen, som ligger på Arkivgatan 7.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar