17.01.2012

Findes der svensk gourmet?

Som madentusiast og food connisseur var en forlænget weekend i Stockholm en forhåbet gave til mine smagsløg. Den første dag i byen var en kold januar dag, som jeg valgte at bruge på at besigtige byens madudvalg og eftersøge svensk gourmet. Et af mine fund var, svenskerne spiser vist mindst ligeså meget fast food som dansken. På billedet herunder ses, lidt sløret ganske vist, en Gylden Måge ved siden af "Falafel Kungen".


















Javist, Sverige er et royalt land. Senere på samme tur fandt jeg ligeledes en "Kebab Kungen" plus et uvæld af snaskede fast food steder, incl. en støjende TGI Fridays, hvor betjeningen var glemsom og maden brun og brændt.

Men et sted der bestemt er et besøg værd er deres pendant til vores torvehaller. De har tre, heraf
Östermalm Food Hall, som er et lille svensk mekka af lækre oste, konditor kager, fersk kød og fisk, og ikke mindst små lækre madboder hvor man kan sidde og nyde sin mad, mens man følger livets gang i hallen. Slå endelig vejen forbi og køb dig fattig i lækre råvarer.

Så findes svensk gourmet? Ja bestemt. Men min søgen er ikke færdiggjort endnu...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar