24.08.2012

Sommer på bloggen

Det har stået lidt stille på bloggen over sommerferien, men nu er vi tilbage med en masse nye madoplevelser.

I min sommerferie har jeg været i Thailand, Laos og Cambodia. Mens det thailandske køkken er verdenskendt, er det de færreste som har kendskab til det laotiske og cambodianske køkken. Derfor havde jeg besluttet, at jeg et af stederne ville på en såkaldt "cooking class". Det blev i Siem Reap i Cambodia (byen som er kendt for Angkor Wat). Der ligger en restaurantskole i byen, som er ejet af en franskmand. Selv samme franskmand ejer en restaurant i byen som hedder Le Tigre de Papier. Her er det muligt at komme på kogeskole. Vi tilmeldte os et par dage før, men det er også muligt bare at troppe op. man må vælge 2 retter, som man vil lave + en fælles dessert for gruppen. Jeg valgte at lave en bananblomstsalat, da jeg fandt det spændende at arbejde med og smage en råvare, jeg ikke kendte. Desuden valgte jeg at lave den cambodianske nationalret Fish Amoc og desserten var Pumpkin custard.
 I små hold på ca. 5 pers. drager man først på det lokale marked med en kok. Her er det muligt at få svar på alle de spørgsmål til råvarerne, man nu måtte have (hvilket kan være mange, når der er så mange ting man aldrig har set før). Efter turen på markedet blev vi installeret i et fint lille køkken med udsigt over byens tage. Det var en rigtig god oplevelse, og jeg synes at vores kok var utrolig dygtig til at lære fra sig. Her kan i se hvordan det gik for sig:


 Salat med bananblomst - bananblomst og gulerod i en sur/sød/stærk dressing


Fish Amoc - fisk i en karry-kokossauce med ris

Pumpkin custard - en slags vanillecreme dampet i et lille græskar.











Serveres således...











Jeg vil klart anbefale at tage en "cooking class" når man besøger asiatiske lande. Det er billigt og rigtig spændende og en rigtig god måde at lære om landenes madkultur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar