21.02.2012

Diningweek - Restaurant Kanalen

Jeg er altid lidt ekstra spændt, når jeg skal spise på en restaurant med Bib Gourmand-udnævnelse. Samtidig er jeg måske også lidt mere kritisk.
Anyhow, så skulle jeg på Restaurant Kanalen fredag i forbindelse med Dining Week.
Kanalen har 2 afdelinger ved siden af hinanden: én ud til én af Christianshavns smukke kanaler, og én der vender den anden vej. Vi var heldige at blive henvist til den afdeling ud mod kanalen. Da vi havde bord kl. 17.30, kunne vi nå at nyde udsigten over den hyggelige kanal, inden solen gik ned.
Her kommer menuen, samt de vine, som Restaurant Kanalen havde valgt til en vinmenu, som vi tilvalgte:

Saltet laks serveret med agurk, persille samt rugbrødscrumble.
Hertil en Chardonnay.

















Forretten var virkelig simpel, men fungerede efter alle kunstens regler. Den var virkelig god! Laksen var dejlig fed, hvilket den Chardonnay vi fik serveret til, komplimenterede godt! Den rugbrødscrumble retten blev serveret med, var en lækker, knasende pendant til den bløde laks.

Braiseret kalveskank serveret med kartoffelpuré, karse, løg
og rødvinssauce. Hertil en Crianza 3 fincas fra Castillo Perelada i Spanien.

















Denne ret smagte også så fuglene sang! Kødet var vældig mørt, og passede perfekt med kartoffelpuré, masser af karse og rødløg. Løgene vil jeg betegne som lynsyltede (i eddike). -Altid en sikker vinder hos mig!
Vinen var ikke noget specielt til at starte med. Da vi fik maden på bordet gav den mere mening, men man kunne godt have brugt lidt mere fyldig vin. Til gengæld var det en billig vinmenu, så jeg havde heller ikke forventet det helt store på vinsiden.

Hvid chokolademousse med krystalisseret chokolade og mælkesorbet
med lidt anis samt sauce af dild. Dessertvin hertil:
Castell d'olérdola semi seco.

















Denne dessert røg direkte ind på en andenplads af bedste desserter jeg nogensinde har smagt! Jeg kan godt lide når desserter ikke bliver alt for søde - der skal helt sikkert være noget til at opveje den søde smag.
Chokolademoussen var naturligvis sød, (og virkelig lækker!) mælkesorbeten (som var lavet på kondenseret mælk) stod som en god kontrast til. Den krystalisserede chokolade var let og luftig, dejlig knasende, mens dildjuicen virkelig satte prikken over i'et. Jeg er vild med idéen om at bruge dild i dessert (så længe det fungerer med resten af retten, selvfølgelig).
Dessertvinen var af middelklassen for dessertvine, vil jeg sige. Den var rigtig lækker, men ikke noget du ikke har smagt før.

Servicen var det meste af aftenen helt i top. Ind imellem fik vi maden serveret af en tjener, som nærmest ikke gad udtale ordene før hun var forsvundet igen, men vores anden tjener (og hende vi heldigvis havde mest med at gøre) var virkelig serviceminded, sød, og gav sig god tid til os.
Restaurant Kanalen havde fravalgt at sælge aftenen helt ud til fordel for, at alle sad godt. De fleste borde i deres anneks ud mod kanalerne, vender ud mod vandet, så man ikke er forstyrret af andre. Vi sad dog ved et slagt "langbord". Hvor andre restauranter ville seate 8 personer, var der her seatet til 4 (og i hver sin ende af bordet med en stor buket blomster i midten af bordet, så man var helt uforstyrret). Virkelig dejligt, at de har sat kundens oplevelse i centrum, frem for hvor mange pladser der reelt kan sælges. Jeg skal ikke kunne sige hvor tæt man sad i den "anden afdeling" væk fra vandet, men mon ikke det er samme standard?

Min kæreste og jeg var enige om, at Restaurant Kanalen skal besøges igen, så vi kan vælge fra deres "normale" menukort. Især deres fiske/skaldyrsretter lyder som værende et ekstra besøg værd!


1 kommentar:

  1. Hej Senka,

    Tak for din kommentar. Jeg har nu oprettet kontakt-info her på bloggen, og har tilmeldt os madblogstoppen - tak for tippet!

    Mvh Sanni

    SvarSlet