06.12.2011

Chocolate chip cookie i jule-forklædning

Jeg elsker chocolate chip cookies! De er altid et hit. Derfor laver jeg dem også i en juleudgave, både til mig selv, og som værtindegave til diverse julefrokoster.
Af denne opskrift bliver ca. 40-50 cookies, så der er nok til hjemme-snacks og til værtindegaver.
Disse cookies laver jeg ikke lige så store som når jeg normalt bager cookies, da jeg gerne vil have, at disse kan passe ned i et mindre patentglas.

300 g smør (ikke smeltet)
100 g sukker
200 g brun farin
2 tsk vanillesukker
2 æg
400 g mel
1 tsk natron (eller 2 tsk bagepulver)
1 plade mørk chokolade med orangesmag (ca. 72%)
1 tsk natron
2 tsk stødt kanel
1 appelsin (skallen heraf)

Bland smør, sukker og brun farin.
















Tilsæt herefter de øvrige ingredienser, undtagen chokoladen.
Når dejen er æltet til en fast masse, tilsættes den hakkede chokolade.

















Læg dej på bageplader med bagepapir (husk at kagerne vil vokse lidt i ovnen, så de skal gerne være mindre end du vil have dem i virkeligheden, før de ryger i ovnen).

















Bag kagerne ca. 8-10 min. ved 200 grader. De skal tages ud når de er let gyldne i kanten - så får du den helt rigtige cookie-konsistens. Ønsker du hellere en mere småkage-agtig konsistens, så lad dem blive lidt længere i ovnen.

Nedenfor er kagerne kommet på patentglas med en sløjfe,en stang kanel, og en julestok = lige til at forære væk!

Tip: Hvis du vil bage disse cookies udenfor julesæsonen, så lav dem med mørk chokolade uden appelsin, og undlad at bruge kanel og appelsinskal. Så har du den perfekte all year-round cookie!
































Ingen kommentarer:

Send en kommentar